Museichefen svarar: Dick Bengtsson tvingar oss att se
Dick Bengtsson (1936–1989), ofta kallad "konstnärernas konstnär", är tillbaka i blickfånget!
På Sven-Harrys Konstmuseum visas nu Det ingen vill se, den första stora utställningen på över två decennier, med verk från 1960- och 70-talet – en period då Bengtssons konstnärskap formades i ett bildspråk som fortfarande väcker frågor, motstånd och fascination. Museichef Dragana Kusoffsky Maksimović reflekterar över konsten som stör, berör – och varför Dick Bengtssons verk är mer relevanta än någonsin.

Vad betyder titeln "Det ingen vill se"?
– Titeln har vi valt med Dick Bengtssons värld i åtanke – en plats där inget riktigt är vad det ser ut att vara. Hans konst är laddad med dolda budskap och dubbeltydigheter som tvingar oss att stanna upp, titta igen och fundera på vad vi faktiskt ser. Och vad vi kanske väljer att inte se – varken i bilderna eller i vår samtid.
Varför är denna utställning så betydelsefull?
– Det ingen vill se är den största presentationen av Dick Bengtssons konst på nästan tjugo år. Det är en chans att återupptäcka en av svensk konsthistorias mest egensinniga och intressanta röster – och att se hur hans verk fortfarande talar rakt in i vår tid.
Vad vill Bengtsson åstadkomma med sin konst och ofta kontroversiella symboler?
– Hans måleri från 60- och 70-talen kretsar kring makt, ideologier och det obehag som kan gömma sig bakom en till synes vanlig fasad. Han använde starkt laddade symboler, som hakkorset, inte för att uttrycka stöd – tvärtom. Det var ett medvetet grepp för att störa och väcka till eftertanke. Bengtsson uttryckte själv att hans verk handlade mycket om verklighetsförfalskning, om idyllen som inte är vad den ser ut att vara.
Samtidigt bär målningarna på ett rikt lager av konsthistoriska referenser – till Kandinsky, Malevitj, Mondrian och fler. Han fascinerades även av konstförfalskaren Han van Meegeren, som "bakade" sina målningar i ugn för att ge dem rätt åldrad patina. Sådana berättelser speglar Bengtssons egen lek med autenticitet och konsthistoria.
Vad vill museet att besökarna ska ta med sig från utställningen?
– Vi vill ge en ny generation besökare möjligheten att uppleva ”konstnärernas konstnär” – Dick Bengtsson och hans säregna och mytomspunna konst. På Sven-Harrys Konstmuseum visar vi verk som kan öppna upp för nya perspektiv och röra vid något vi inte riktigt kunnat sätta ord på. I bästa fall ställer konsten fler frågor än den ger svar. Och ibland är det just det vi behöver mest.
Så det är med stor glädje vi öppnar dörrarna till inte bara Det ingen vill se utan även grupputställningen Här är vi nu, några av Sveriges mest intressanta samtida konstnärer i en fin dialog med Bengtssons verk.