Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik med verk av Gösta Adrian-Nilsson

30 maj29 september 2019
Tidigare utställning

GAN, Söndagspromenad, 1917.

Sven-Harrys Konstmuseum återskapar legendarisk utställning från 1918.

Den 30 maj presenterar Sven-Harrys Konstmuseum Sjömanskompositioner - färgens dramatik och stadens dynamik med verk av Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965). GAN kom att bli en pionjär inom svensk modernism och skapade sitt eget uttryck baserat på det tidiga 1900-talets konststilar: kubism, futurism och expressionism.

Med titeln ”Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik” utgår Sven-Harrys Konstmuseum från den banbrytande och tillika skandalomsusade utställningen Sjömanskompositioner på Gummesons konsthall i Stockholm 1918. Det var här som GAN på riktigt presenterade sitt säregna, färgsprakande, intensiva och modernistiska måleri med matrosmotiv för stockholmarna men möttes av kritik. Utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum fokuserar på åren i Stockholm 1916-1919 som kom att inspirera GAN till vad vi idag betraktar som stordåd och några av hans främsta målningar.

GAN, Roddexercis, 1917.
GAN, Min ateljé – Interiör, 1919.
Sjömanskompositioner från 1918 var en av GAN:s viktigaste utställningar där han på bred front gav fullt utlopp för sin fascination för och kärlek till matroserna vilka, i idealiserad form, avbildades i färgsprakande intensiva modernistiska kompositioner. Mot bakgrund av den bigotta tidssituationen i Sverige måste utställningen räknas som en av de djärvaste och mest provokativa modernistutställningarna i svensk konsthistoria. Att utställningen var extra viktig för GAN framgår av hans sex sidor långa programförklaring. Utställningen 1918 skapade stor uppmärksamhet i pressen och GAN kom att bli stockholmspressens enfant terrible.

Sven-Harrys Konstmuseum har lyckats sammanföra 10 av 17 verk som har gått att spåra från utställningen på Gummesons. På museet förevisas några verk för första gången, bland annat GAN:s modellskepp, samtidigt som andra verk inte har visats för en allmänhet på flera decennier. GAN:s många matrosmålningar kan ses som ett slags personlig protestkonst som i sin sammansmältning av ett extremt avantgardistiskt bildspråk med ett subkulturellt innehåll av ”förbjudet” slag är ett unikum i den europeiska modernismens konsthistoria.

Utställningskatalog från utställningen Sjömanskompositioner på Gummesons Konsthall, Stockholm, 1918.
GAN, Katarinahissen II, 1915.

Utställningens andra del, med undertiteln ”färgens dramatik och stadens dynamik” (titeln är delvis hämtad från GAN:s egna förord i katalogen till ”Sjömanskompositioner” 1918) presenterar GAN:s hyllade stadsskildringar. Under sina knappa tre år i Stockholm utförde GAN ett flertal mästerverk där han i åtskilliga kompositioner uttrycker storstadens hänförande dynamiska väsen vid en tid när elektricitet, spårvagnar, automobiler och annat gjorde sitt intåg i stadsbilden.

På museet visas cirka 15 verk med storstadsmotiv där tyngdpunkten är bland annat på Stockholmsvyer i vilka GAN fångar den kraft som omgärdade den dåtida stadsbildens radikala förändring i och med modernismens intåg. GAN:s gryende talang utvecklades explosionsartat under denna tid med inspiration från den nya hemstadens modernitet och dynamik.

Utställningen är producerad av Sven-Harrys Konstmuseum i samverkan med gästcurator Pedro Westerdahl.

Du kanske också gillar