Nathalia Edenmont – Only Me

17 januari16 mars 2014
Tidigare utställning

Nathalia Edenmont, Behind the Scenes M, 2009.

Nathalia Edenmont har väckt många känslor. Utbildad till socialrealistisk målare i det gamla Sovjet, kom hon till Sverige för att söka lyckan. Genom åren har hon utvecklat ett unikt bildspråk som har upprört vissa, hänfört andra och fascinerat alla. På bara ett fåtal år har hon lyckats att etablera sig som en av de mest framstående svenska konstnärerna och hon har bytt målarpenseln till en storformatskamera.

Hennes arrangerade fotografier tar oss i en värld av förförisk skönhet och intensiv smärta, av transformation och transcendens. Bakom den perfekta ytan och det makalösa arrangemanget i hennes verk döljer sig alltid ett ifrågasättande av den verklighet vi tror att vi kan förlita oss på.

Nathalia Edenmont, Only Me, 2011.
Nathalia Edenmont, Mastery, 2013.

Från hennes tidigare stilleben som utmanade genom användandet av bland annat djur, har Nathalia Edenmont flyttat fokus till ofta monumentala, iscensatta porträtt som har, bredvid hennes abstrakta fjärilsvingskompositioner, dominerat hennes arbete under de senaste åren.

Utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum fokuserar på konstnärens senare verk, men gör avstickare till tidigare arbeten för att ge en bakgrund och förankra bilderna. Den sammanför verk från olika serier och bygger på så sätt broar som möjliggör att se de stora dragen i konstnärens övergripande berättelse.

Nathalia Edenmont, Grief, 2012.

Nathalia Edenmont har under många år byggt upp en egen bildvärld – ofta med autobiografiska referenser – som består av återkommande motiv, kompositioner och symboler. Hon använder sig av många konsthistoriska anspelningar men återkopplar även till sina egna tidigare verk. Vissa ledtrådar hjälper att navigera i Nathalia Edenmonts värld: sexualitet, fruktbarhet, familjerelationer, barndom och puberteten, men också ensamhet, utsatthet, lidande och död.

Medan rummen på entréplan har en ljusare framtoning, där färger, blommor och fjärilar hänför betraktaren med sin närmast ofattbara skönhet, fokuserar rummet på andra våningen på intimare och mörkare bilder.

Nathalia Edenmont, Family, 2007.

Du kanske också gillar