Lage Lindell

24 november 201213 januari 2013
Tidigare utställning

Lage Lindell, Landskapsmålning med vätte, 1961.

Den som kan ska berätta – om Lage Lindell

Vi har glädjen att presentera Lage Lindells unika formstarka måleri. Bilder fyllda av färg, liv och kraft med figurer som rör sig in och ut i bilden. Och bilder ur sjukhusmiljö, som skildrar det allra mest utsatta.

Meningen ”Den som kan ska berätta – om Lage Lindell” är hämtad ur en radiointervju från 1980 där Thomas Millroth samtalar med författaren Stig Claesson om vännen och konstnären Lage Lindell, om hans liv och konst. I utställningen visas ett urval verk som var särskilt viktiga i konstnärens produktion.

Lage Lindell, utan titel, 1960-tal.

"När Lage Lindell var arton år gammal ställdes Picassos Guernica ut i Stockholm. Det gick att måla på det viset! Vilket bekräftade andra starka kulturupplevelser. Han läste Hemingway och Dos Passos. På grammofonen i Vasastan snurrade Duke Ellington och Count Basie. Och så var det filmen. Helan och Halvan och Buster Keaton blev viktiga i hans konstnärskap, för här upplevde han surrealistiska scener som inte ens Dalì kom i närheten av.

Lage Lindell hade två sidor. Den ena var självkritisk. Den fick honom att avstå från bildtitlar, aldrig nöja sig, förstöra och gå vidare. För honom var måleriet en existentiell fästpunkt; ett sätt att se sig själv och kanske förklara världen. I alla fall ett sätt att se på den. Den andra sidan var svängigare och lättsammare, mer besläktad med jazzens korthugna formuleringar. Då jag arbetade med min bok om Lage Lindell uppmanade han mig att ”skriva att det typiska för mig var att jag nästan aldrig gjorde något klart”.

Lage Lindell hade en estetik som gled över i ett existentiellt förhållande mellan konstnär, konst och publik. Bilderna skulle blanda sig med besökarna i rummet, han ogillade inramade tavlor. Klippte ur figurer som han nålade på väggen. Tryckte i serier gestalter på plexiglas, som kunde hänga fritt och den som stannade upp och tittade upplevde hur bildens gestalter rytmiskt blandade sig med människorna runt omkring.

Konst var en del av livet."

Text ur utställningskatalogen av Thomas Millroth, författare och konsthistoriker

Lage Lindell, Sjukhusbild, 1960-70-tal.

Vad Lage Lindell skulle ha gjort av motorcyklarna som ställdes ut på Sven-Harrys får vi aldrig veta. Enligt Kerstin Lindell, hans fru, kollega och följeslagare i livet, hade han förmodligen gillat dem. Men vi är säkra på att han skulle ha godkänt att hans verk visades tillsammans med hans sons verk, Johan Lindell. Vårt varmaste tack till Johan och Kerstin för deras arbete och engagemang i att skapa denna utställning.

Utställningen med Lage Lindell visas parallellt med verk av Johan Lindell samt med femton stycken specialkonstruerade motorcyklar av fabrikatet Harley-Davidson i utställningen Motorcykelkonst.

Lage Lindell, Sjukhusbild, 1960-70-tal.
Lage Lindell, utan titel, 1960-70-tal.

Du kanske också gillar