Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik med verk av Gösta Adrian-Nilsson
30 maj—29 september 2019
Tidigare utställning
30 maj—29 september 2019
Sven-Harrys Konstmuseum återskapar legendarisk utställning från 1918.
Den 30 maj presenterar Sven-Harrys Konstmuseum Sjömanskompositioner - färgens dramatik och stadens dynamik med verk av Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965). GAN kom att bli en pionjär inom svensk modernism och skapade sitt eget uttryck baserat på det tidiga 1900-talets konststilar: kubism, futurism och expressionism.
Med titeln ”Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik” utgår Sven-Harrys Konstmuseum från den banbrytande och tillika skandalomsusade utställningen Sjömanskompositioner på Gummesons konsthall i Stockholm 1918. Det var här som GAN på riktigt presenterade sitt säregna, färgsprakande, intensiva och modernistiska måleri med matrosmotiv för stockholmarna men möttes av kritik. Utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum fokuserar på åren i Stockholm 1916-1919 som kom att inspirera GAN till vad vi idag betraktar som stordåd och några av hans främsta målningar.
Sven-Harrys Konstmuseum har lyckats sammanföra 10 av 17 verk som har gått att spåra från utställningen på Gummesons. På museet förevisas några verk för första gången, bland annat GAN:s modellskepp, samtidigt som andra verk inte har visats för en allmänhet på flera decennier. GAN:s många matrosmålningar kan ses som ett slags personlig protestkonst som i sin sammansmältning av ett extremt avantgardistiskt bildspråk med ett subkulturellt innehåll av ”förbjudet” slag är ett unikum i den europeiska modernismens konsthistoria.
Utställningens andra del, med undertiteln ”färgens dramatik och stadens dynamik” (titeln är delvis hämtad från GAN:s egna förord i katalogen till ”Sjömanskompositioner” 1918) presenterar GAN:s hyllade stadsskildringar. Under sina knappa tre år i Stockholm utförde GAN ett flertal mästerverk där han i åtskilliga kompositioner uttrycker storstadens hänförande dynamiska väsen vid en tid när elektricitet, spårvagnar, automobiler och annat gjorde sitt intåg i stadsbilden.
På museet visas cirka 15 verk med storstadsmotiv där tyngdpunkten är bland annat på Stockholmsvyer i vilka GAN fångar den kraft som omgärdade den dåtida stadsbildens radikala förändring i och med modernismens intåg. GAN:s gryende talang utvecklades explosionsartat under denna tid med inspiration från den nya hemstadens modernitet och dynamik.
Utställningen är producerad av Sven-Harrys Konstmuseum i samverkan med gästcurator Pedro Westerdahl.