Svenskt mode

23 maj31 augusti 2014
Tidigare utställning

Från vänster: Acne Studios (skinnjacka), 2013; Carin Wester (byxor), 2014; The Local Firm (väst), 2011; Lovisa Burfitt (topp), 2000; Ida Klamborn (byxor), 2014; The Local Firm (jacka, klänning och sele), 2013; The Local firm (topp och keps), 2013; Acne Studios (byxor), 2012; The Local Firm (jacka), 2012; Acne Studios (byxor), 2012. Foto: Johan Sandberg
Kring millennieskiftet startade en explosionsartad kreativ utveckling på den svenska modescenen. Utställningen Svenskt mode: 2000–2015 på Sven-Harrys Konstmuseum i Stockholm skildrar den snabba estetiska och konceptuella förändringen under denna händelserika period.
Från vänster: Fifth Avenue Shoe Repair (klänning), 2009; Sandra Backlund (topp), 2011; Malinda Damgaard (hatt); Helena Hörstedt (kappa med scarf), 2008; Sandra Backlund (topp), 2009; Jåal Atelier (kjol), 2013; Fifth Avenue Shoe Repair (klänning), 2008; Malinda Damgaard (hatt). Foto: Johan Sandberg

Initiativtagaren Michael Elmenbeck och gästkuratorn Cia Jansson har på uppdrag av Sven-Harrys Konstmuseum formulerat en utställning helt tillägnad svenskt mode från åren 2000–2015. Med hjälp av en namnkunnig urvalsjury bestående av modejournalisterna Susanna Strömquist, Susanne Ljung, Daniel Björk och Agnes Grefberg Braunerhielm har de skapat en visuellt driven utställning med fokus på tidens tongivande uttryck och mest nyskapande design.

Vilka silhuetter, färger, material, tekniker och plaggtyper dominerade perioden? Finns det något i tidens design som skulle kunna betraktas som specifikt svenskt? Och varför spelar jeansen en så framträdande roll i samtida svenskt mode? Vilka silhuetter, färger, material, tekniker och plaggtyper dominerade perioden? Finns det något i tidens design som skulle kunna betraktas som specifikt svenskt? Och varför spelar jeansen en så framträdande roll i samtida svenskt mode?

Sandra Backlund (topp), 2009. Foto: Johan Sandberg
Fifth Avenue Shoe Repair (skjorta), 2009; Back (ringar). Foto: Johan Sandberg

Utställningen Svenskt Mode: 2000–2015 fyller samtliga rum på Sven-Harrys Konstmuseum. Besökare kan hänge sig åt ett stort antal unika nyckelplagg, skisser, bilder och filmer av och med modeskaparna som gjorde skillnad. Acne Studios, Cheap Monday, Ann-Sofie Back, Lovisa Burfitt, Rodebjer, Whyred, Carin Wester, Sandra Backlund, Helena Hörstedt, Patrik Söderstam, Martin Bergström, Bea Szenfeld, Ida Sjöstedt, Tiger of Sweden, V Ave Shoe Repair, Nakkna, Dagmar, Altewai Saome och Ida Klamborn är exempel på några av de namn som finns representerade i utställningen.

Svenskt Mode: 2000-2015 ringar in framgångar, fenomen och strömningar som formade bilden av svenskt mode under tjugohundratalets första femton år. Samlingen som visas är unik i sitt slag och har möjliggjorts tack vare ett stort engagemang från den svenska modescenen.

Delar av utställningen Svenskt Mode: 2000-2015 har flyttat till Svenska Institutet i Paris. Läs om invigningen här.

Caroline Kummelstedt (rock), 2014; Horisaki (hatt). Foto: Johan Sandberg
Erïk Bjerkesjö (förkläde, tröja och skjorta), 2014. Foto: Johan Sandberg
Liselotte Watkins, långklänning av Rodebjer, 2003.

Du kanske också gillar