Estrid Ericson

17 september30 november 2014
Tidigare utställning

Estrid Ericson, Textil elefant, 1930-tal. Foto: Lennart Nilsson / Svenskt Tenn

På dagen 120 år efter Estrid Ericsons födelse (Öregrund 1894) invigs utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum. Estrid Ericson började sin karriär som teckningslärare. 1924 grundade hon Svenskt Tenn med en liten summa pengar som hon hade ärvt efter sin far. Tio år senare knöt hon Josef Frank till företaget, och tillsammans skapade de en inredningsstil som blev internationellt framgångsrik och som genomsyrar Svenskt Tenns sortiment än idag.

– Jag känner igen mig själv i Estrid Ericson. Hon var en driven entreprenör med stor passion och inte rädd för att hålla fast vid sina ideal när det blåste motvind. Det måste ha krävts enormt mycket mod att som kvinna starta företag i 1920-talets Sverige, säger Sven-Harry Karlsson.

Foto: Lennart Nilsson / Svenskt Tenn
Estrid Ericson med Josef Frank, 1964. Foto: Lennart Nilsson / Svenskt Tenn

Utställningen presenteras i tre salar med tema ’’Tiden före Josef Frank’’, ’’Dukning’’ samt ’’Tolvekarna’’. Tolvekarna är namnet på Estrid Ericsons sommarhus på Tyresö, som var en viktig inspirationskälla för hennes konstnärliga skapande.

– En utställning om Estrid Ericson ligger helt i linje med vad jag vill med konsthallen. Jag har alltid varit intresserad av inredning och eftersom mattor, möbler, rumsligheter och konst hänger ihop i en helhet är det så de måste visas. Det är skälet till att jag lät bygga en kopia av mitt hem, säger Sven-Harry Karlsson. 

Estrid Ericson (Kära ägodelar). Foto: Lennart Nilsson / Svenskt Tenn
Estrid Ericson, Ekollonlöv. Foto: Svenskt Tenn
Ekollonvas. Från sitt sommarhus Tolvekarna fick Estrid Ericson på 1930-talet idén till att sätta ett ekollon i en vad och låta den gro. Foto: Svenskt Tenn

Du kanske också gillar